Bakning

Nu har jag nog överträffat mig själv. Jag har nämligen bakat bröd, har nämligen inte velat gjort detta för att jag inte äger en assistent, tycker det är så bökigt. Men så såg jag det här receptet i morse, och det var ju solroskärnor (min nya favorit att äta) i och då var det bara att ta fram degkrokarna och elvispen. Och över förväntan så gick det ju jättebra. Nu tog det ganska precist totalt tre timmar från deg till färdiga bullar, så nu är jag helt färdig i ryggen och benen är svällda som ballonger. Så jag tror inte jag ska baka något som tar sån här lång tid innan bebisen kommer ut, på sin höjd kanske en sockerkaka. så kan man ligga och vila medans den är i ugnen:)

(min lilla hjälpreda)

Receptet:   Frukostbröd ca 25st bullar
1 paket Jäst                            0,5 tsk brödkrydda mald
50g smör                                 1,5 tsk salt
5 dl mjölk                                 0,5 dl solroskärnor
250g Keso naturell               3 dl rågsikt
1msk sirap                             1 dl grahamsmjöl
8 dl mjöl
Pensling: 1 st ägg    solroskärnor

De här frukostbröden är saftiga, hållbara och mycket uppskattade bland barnen.

Gör så här

1. Finfördela jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölken och värm till 37°. Häll degvätskan över jästen och rör så den löser sig.
2. Tillsätt keso, sirap, brödkrydda, salt och solrosfrön. Blanda i rågsikt och grahamsmjöl och nästan allt vetemjöl, det ska bli en ganska lös deg. Arbeta degen minst 10 min för hand eller 5 min i maskin. Låt degen jäsa i bunken till dubbel storlek, ca 40 min.
3. Mjöla bakbord och händer och baka ut till 25 runda bullar. Låt dem jäsa på plåt under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 225°
4. Pensla bröden med uppvispat ägg och strö över solrosfrön.Grädda på andra falsen nerifrån ca 10 min.



Nu ska jag passa på att lägga mig och vila medans Iza är borta en sväng sedan ska jag åka iväg och bjuda på kvällsfika med goda bullar:) 

Hadé
Kram Jenny







 


Kommentarer
Postat av: Marja

Det där såg mumsigt ut. Måste testa nån dag.

Ta hand om dig! Kram...

2008-10-29 @ 21:21:18
Postat av: Suss

smarrigt... tack för tipset! börjat ledsna lite på min filmjölkslimpa med solrosfrön,pumpakärnor och línfrön.. ska bli gott att prova ngt annat..



lägg upp benen nu och vila en stund.

kram

2008-10-30 @ 11:20:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0